PLEN
Główna Konkurs Rys historyczny Moda damska Moda męska Modrzejewska Ciekawostki E-learning Inne
Modrzejewska
Biografia
Autokreacja
Madame Helena - film
Moda Modrzejewskiej
Kostiumy i suknie
Paleta kolorów
Nauka sztuki krawiectwa damskiego
Bielizna
Zachowane kostiumy
Porcja
Katarzyna Aragonska
Laodamia
Adrianna i Camilia
Rozalinda
Kleopatra
Koronki
Beatrycze
Zakończenie
Fotografia
Helena Modrzejewska i Leopold Kronenberg
INSPIRACJE: Fotogaleria
REKONSTRUKCJE: Opisy strojów i wykroje
Krynolina Radziwiłłówna (1865)
Krynolina z aksamitkami (1865)
Atłasowa (1867)
Krynolina w pasy (1868)
Krynolina z meandrami (1869)
Amazonka (1870)
Turniura balowa 1 (1871)
Turniura balowa 2 (1871)
Maria Stuart (1872)
Córka króla (1873)
Princesska z kwiatkami (1878)
Julia (1878)
Kleopatra (1880)
Princesska z futrem (1880)
Princesska biało-czarna (1882)
Frędzle (1884)
Turniura biała (1885)
Turniura z szabelką (1886)
Balowa z koralikami (1891)
Secesja guziki (1898)
Strój kąpielowy (1900)
Sececja klasyczna (1903)
Opisy strojów i wykroje - Julia
Powiększ wybrane zdjęcie
Suknia z kremowego atłasu wg portretu Tadeusza Ajdukiewicza z 1880 r.

Długi dopasowany zaszewkami stanik jest usztywniony fiszbinami. Suknia zapinana lub sznurowana tyłem. Karczek stanika i bufki rękawa marszczone. Linie marszczenia naszyto pasmanterią. Przy szyi na stójce niewielka kreza z tkaniny i koronki. Dość obcisły rękaw wszyty w lekko obniżonym ramieniu oraz przód stanika ozdobione są wypukłym haftem lub koronką. Dół rękawa wykończony marszczoną koronką. Dolna krawędź stanika jest naszyta pasmanterią udającą pasek.

Spódnica dość obcisła na biodrach, wszyta gładko przodem i bokami. Tyłem udekorowana w fałdy i przedłużona w tren. Dolny brzeg wykończony lamówką, lub paspolką. Przednie i boczne bryty mają na dole doszyte chwościki, górą uformowane w pięciopłatkowy kwiatek. Elementy te zbierają tkaninę kilkoma drobnymi fałdkami tak, że dolny brzeg układa się w lekkie łuki.

Spod spódnicy widoczne są gęsto marszczone koronki.

Na ostatnim zdjęciu przedstawiamy naszycie znajdujące się na innym kostiumie Heleny Modrzejewskiej wykonane tą samą techniką, którą zrobione jest naszycie na kostiumie Julii. Kolor naszycia sugeruje iż suknia była kremowa. Prawdopodobnie jednolita w kolorze, w przeciwieństwie do przedstawienia pędzla Ajdukiewicza, które mogło być malowane z fotografii.
Powiększ wybrany obrazek
© Muzeum Pałac w Wilanowie 2011. Wszelkie prawa zastrzeżone.
stat