PLEN
Główna Konkurs Rys historyczny Moda damska Moda męska Modrzejewska Ciekawostki E-learning Inne
Modrzejewska
Biografia
Autokreacja
Madame Helena - film
Moda Modrzejewskiej
Kostiumy i suknie
Paleta kolorów
Nauka sztuki krawiectwa damskiego
Bielizna
Zachowane kostiumy
Porcja
Katarzyna Aragonska
Laodamia
Adrianna i Camilia
Rozalinda
Kleopatra
Koronki
Beatrycze
Zakończenie
Fotografia
Helena Modrzejewska i Leopold Kronenberg
INSPIRACJE: Fotogaleria
REKONSTRUKCJE: Opisy strojów i wykroje
Krynolina Radziwiłłówna (1865)
Krynolina z aksamitkami (1865)
Atłasowa (1867)
Krynolina w pasy (1868)
Krynolina z meandrami (1869)
Amazonka (1870)
Turniura balowa 1 (1871)
Turniura balowa 2 (1871)
Maria Stuart (1872)
Córka króla (1873)
Princesska z kwiatkami (1878)
Julia (1878)
Kleopatra (1880)
Princesska z futrem (1880)
Princesska biało-czarna (1882)
Frędzle (1884)
Turniura biała (1885)
Turniura z szabelką (1886)
Balowa z koralikami (1891)
Secesja guziki (1898)
Strój kąpielowy (1900)
Sececja klasyczna (1903)
Beatrycze
Barbara Szewczyk
Najbardziej spektakularna zachowana suknia znajduje się w Muzeum Teatralnym w Warszawie. Kostium do roli Beatrycze z komedii Szekspira „Wiele hałasu o nic” trafił do Polski w podobny sposób, jak omawiany wcześniej strój Rozalindy. Przesłana przez Marylkę Pattison w latach 60. XX wieku w paczce razem ze zwykłymi ubraniami, była rozpruta przed wysłaniem, a potem na powrót zszyta w Polsce. Niestety nie przetrwała do naszych czasów ani jedna fotografia Heleny Modrzejewskiej w tym kostiumie. Wiemy tylko, że to kostium był używany przez aktorkę w latach 1887 - 1892. Strój uszyty został z jedwabnego żakardu w kwiaty. Spódnica spodnia i przód stanika pokrywa wielkich rozmiarów koronka wenecka bardzo misternie wykonana z wszytymi w nią maleńkimi perełkami. Szyję okala stojący ażurowy kołnierz. Z ogromnych bufiastych rękawów zwisają tasiemki zakończone metalowymi skuwkami a'la Maria Medici.
Najprawdopodobniej były one zawiązywane w kokardki, tak, jak w modzie XVII wieku. Świadczy o tym specyficzne wszycie tasiemek. Te na górze ułożone są prawą stroną do oglądającego, te na dole lewą. Gdy dolną tasiemkę uniesie się do góry, by przewiązać ją z górną, odkryje się przed nami jej prawa strona.
Jak większość sztuk Szekspira i ta osadzona jest we współczesnych mu czasach, czyli na przełomie XVI i XVII w. Suknia nawiązuje do tych czasów kształtem rękawów i kołnierza. Również stożkowata spódnica rozcięta z przodu w taki sposób, że ukazuje materiał spódnicy spodniej nawiązuje do mody tego okresu. Jednak krój sukni wyraźnie pochodzi z lat 90. XIX wieku, a wtedy właśnie bardzo modne były wielkie, bufiaste rękawy i stożkowa prosta spódnica. Zatem wbrew pozorom suknia końca XIX wieku wcale nie odbiegała bardzo wyglądem od szesnastowiecznej. Od historycznego pierwowzoru całkowicie odbiega jednak tkanina i kolorystyka sukni. W epoce baroku, do której nawiązuje suknia obowiązywały nasycone barwy, ewentualnie biel i czerń, a także ciężkie złote i srebrne hafty. Pastelowa stonowana kolorystyka sukni Modrzejewskiej, podobnie jak wzór z realistycznie oddanych gałązek kwiatowych są już charakterystyczne dla sztuki secesyjnej.
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk). Kostium do roli Beatrycze ze sztuki „Wiele hałasu o nic” W. Szekspira, lata 90-te XIX w. (kostium z kolekcji Muzeum Teatralnego w Warszawie, fot. Barbara Szewczyk).
© Muzeum Pałac w Wilanowie 2011. Wszelkie prawa zastrzeżone.
stat