PLEN
Główna Konkurs Rys historyczny Moda damska Moda męska Modrzejewska Ciekawostki E-learning Inne
Modrzejewska
Biografia
Autokreacja
Madame Helena - film
Moda Modrzejewskiej
Kostiumy i suknie
Paleta kolorów
Nauka sztuki krawiectwa damskiego
Bielizna
Zachowane kostiumy
Porcja
Katarzyna Aragonska
Laodamia
Adrianna i Camilia
Rozalinda
Kleopatra
Koronki
Beatrycze
Zakończenie
Fotografia
Helena Modrzejewska i Leopold Kronenberg
INSPIRACJE: Fotogaleria
REKONSTRUKCJE: Opisy strojów i wykroje
Krynolina Radziwiłłówna (1865)
Krynolina z aksamitkami (1865)
Atłasowa (1867)
Krynolina w pasy (1868)
Krynolina z meandrami (1869)
Amazonka (1870)
Turniura balowa 1 (1871)
Turniura balowa 2 (1871)
Maria Stuart (1872)
Córka króla (1873)
Princesska z kwiatkami (1878)
Julia (1878)
Kleopatra (1880)
Princesska z futrem (1880)
Princesska biało-czarna (1882)
Frędzle (1884)
Turniura biała (1885)
Turniura z szabelką (1886)
Balowa z koralikami (1891)
Secesja guziki (1898)
Strój kąpielowy (1900)
Sececja klasyczna (1903)
Historia zachowanych kostiumów Heleny Modrzejewskiej
Barbara Szewczyk
Helena Modrzejewska kochała modę i wiedziała, jak ważnym elementem sztuki teatralnej jest kostium, dlatego przywiązywała ogromną wagę do swojej scenicznej garderoby. Sama projektowała kostiumy, a ich uszycie zlecała najlepszym krawcom. Dbała o każdy szczegół. Kostium miał nie tylko charakteryzować bohatera, ale i wspaniale prezentować się na scenie, dlatego tak ważny był dobór tkanin i dodatków. Materiał miał się odpowiednio błyszczeć, odbijać światło, tworzyć ciekawe faktury. Każdy projekt poparty był wnikliwymi studiami nad epoką.

Dzięki zachowanym zdjęciom wiemy, że Modrzejewska w ciągu swej kariery używała setek kostiumów. Każdy z nich był zachwycający i często bardzo kosztowny. Niestety bardzo niewiele z nich zachowało się do naszych czasów. Kilka kompletnych strojów znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz w Muzeum Teatralnym w Warszawie. Są to dary rodziny Modrzejewskiej głównie przesłane z Ameryki. W Muzeum Bowers w miejscowości Santa Ana w Kalifornii znajduje się dużo fragmentów kostiumów: kawałki tkanin, buty, nakrycia głowy, biżuteria. Po śmierci aktorki ogromną część jej garderoby przywiózł do Polski mąż Modrzejewskiej, Karol Chłapowski. Niestety spłonęły one w czasie II wojny światowej, więc wielu z nich już nigdy nie ujrzymy. Jednak to, co się zachowało jest ogromnie wartościowym źródłem dla badaczy. Analizując zachowane kostiumy, lub ich fragmenty i porównując je z archiwalnymi fotografiami możemy wiele dowiedzieć się o barwie i tkaninach strojów znanych tylko z czarno-białych zdjęć.

Przedstawiając kolejne kostiumy zabiorę Państwa w fascynującą podróż badacza - detektywa...
© Muzeum Pałac w Wilanowie 2011. Wszelkie prawa zastrzeżone.
stat