|
|
Modrzejewska |
|
|
|
Historia zachowanych kostiumów Heleny Modrzejewskiej
Barbara Szewczyk |
Helena Modrzejewska kochała modę i wiedziała, jak ważnym elementem sztuki teatralnej
jest kostium, dlatego przywiązywała ogromną wagę do swojej scenicznej garderoby. Sama
projektowała kostiumy, a ich uszycie zlecała najlepszym krawcom. Dbała o każdy
szczegół. Kostium miał nie tylko charakteryzować bohatera, ale i wspaniale prezentować
się na scenie, dlatego tak ważny był dobór tkanin i dodatków. Materiał miał się
odpowiednio błyszczeć, odbijać światło, tworzyć ciekawe faktury. Każdy projekt poparty był
wnikliwymi studiami nad epoką.
Dzięki zachowanym zdjęciom wiemy, że Modrzejewska w ciągu swej kariery
używała setek kostiumów. Każdy z nich był zachwycający i często bardzo kosztowny.
Niestety bardzo niewiele z nich zachowało się do naszych czasów. Kilka kompletnych
strojów znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz w Muzeum Teatralnym w
Warszawie. Są to dary rodziny Modrzejewskiej głównie przesłane z Ameryki. W Muzeum
Bowers w miejscowości Santa Ana w Kalifornii znajduje się dużo fragmentów kostiumów:
kawałki tkanin, buty, nakrycia głowy, biżuteria. Po śmierci aktorki ogromną część jej
garderoby przywiózł do Polski mąż Modrzejewskiej, Karol Chłapowski. Niestety spłonęły
one w czasie II wojny światowej, więc wielu z nich już nigdy nie ujrzymy. Jednak to, co
się zachowało jest ogromnie wartościowym źródłem dla badaczy. Analizując zachowane
kostiumy, lub ich fragmenty i porównując je z archiwalnymi fotografiami możemy wiele
dowiedzieć się o barwie i tkaninach strojów znanych tylko z czarno-białych zdjęć.
Przedstawiając kolejne kostiumy zabiorę Państwa w fascynującą podróż badacza -
detektywa...
|
|
|
|