Drodzy uczestnicy konkursu, czas na podsumowanie. Ewa Orlińska-Mianowska |
Biorąc udział w konkursie zdecydowaliście się nie tylko na poszerzenie waszej wiedzy i umiejętności z zakresu szycia ale także na wzięcie udziału w wyprawie historycznej, umożliwiającej poznanie wielkiej postaci polskiego teatru i epoki, w której żyła.
|
Osoba Heleny Modrzejewskiej dała wszystkim pasjonatom szycia i kreatywnego krawiectwa mnóstwo niepowtarzalnych okazji do bliższego przyjrzenia się sposobowi tworzenia ubiorów i kreacji scenicznych. Wielkie kobiece postaci grane przez Modrzejewską na scenie zawsze były dla tej aktorki pretekstem do oddania, także poprzez kostium, ich charakteru i emocji. Wyobraźnia i niezwykłe wyczucie stylu Heleny Modrzejewskiej sprawiały, że jej ubiory sceniczne były też bliskie ówczesnym trendom mody.
|
Poznanie szczegółów kroju, odszukanie właściwych tonacji kolorystycznych oraz tkanin do jak najwierniejszego odtworzenia kostiumów aktorki do ról Kleopatry, Jolanty, Julii, Kamilli, Barbary Radziwiłłówny czy Marii Stuart wymagało wniknięcia w osobowość artystki, jak również postaci, w które ta się wcielała. W poszukiwaniu odpowiednich tkanin i kolorów pomagała wiedza zdobywana na wykładach i warsztatach, organizowanych w czasie trwania tej edycji konkursu. Uczestnicy spotkań mogli zapoznać się z bogatym materiałem ikonograficznym i zachowanymi pamiątkami po artystce, wniknąć w tajniki dawnego kroju i szycia, dotknąć zabytkowych tkanin i ubiorów, wysłuchać interesujących prelekcji o kulturze i modzie II połowy XIX wieku.
|
Zadaniem konkursu była popularyzacja wiedzy i praktyczne jej zastosowanie, przełożenie historycznych wiadomości na działania twórcze. Prace konkursowe nawiązują do popularnej ostatnio dziedziny wiedzy - archeologii eksperymentalnej, która opiera się na poznaniu technologii i sposobów wytwarzania przedmiotów rzemiosła poprzez odtworzenie działań ich twórców. Pomaga to poznać strukturę historycznych przedmiotów oraz narzędzia do ich wyprodukowania, jak i prześledzić sam proces tworzenia.
|
Temat tej edycji konkursu wymagał od uczestników niemałej wyobraźni i sprawności warsztatowej. Mimo tak wysoko ustawionej poprzeczki napłynęło wiele wspaniałych prac, świadczących o wielkich ambicjach, cierpliwości i zdolnościach konkursowiczów. Wszystkie prace wykonano z dużą starannością, a surowce, jakich do ich wytworzenia użyto, były najwyższej jakości. Precyzja w kroju i odtwarzaniu detali wskazuje na godne uwagi umiejętności uczestników konkursu, co zostało szczególnie wysoko ocenione przez komisję.
|
Niektóre prace w znacznym stopniu uszyto ręcznie, z wykorzystaniem dawnych technik szycia. Autorka jednej z rekonstrukcji, próbując zbliżyć się do oryginalnego wzoru tkaniny, wykonała jej replikę w technice haftu. Wykonano także repliki biżuterii, butów, koronek, aplikacji i naszyć z pereł. Przy odtwarzaniu wielu elementów zastosowano dawne techniki, niekiedy z braku szczegółowych danych (czarno-biała fotografia nie mogła ich oddać) posłużono się wyobraźnią. Ogrom wykonanej pracy przy projektach wzbudził szacunek organizatorów, którzy gratulują i dziękują ich twórcom za wielkie zaangażowanie, wkład pracy, czasu i środków materialnych.
|
Dodatkowym wyzwaniem było odtworzenie bielizny noszonej pod ubiorem, co także przyniosło niezwykłe rezultaty. Bieliznę uszyto ze szlachetnych lnianych i bawełnianych tkanin i koronek, a gorsety, bieliźniane kombinacje, halki i koszule odtworzono z ogromną starannością i znajomością dawnych technik kroju i szycia. Zebrane przykłady bielizny pozwolą organizatorom konkursu zaprezentować publiczności w ramach wystawy pokonkursowej ukryte pod dziewiętnastowieczną suknią sous-vêtement.
|
Każda suknia ma swoją historię tworzenia, w której zawiera się wiele emocji, trudnych decyzji i wyborów oraz walki o pozyskanie niezbędnych funduszy. Determinacja uczestników, na co wskazują nadesłane prace, zasługuje na najwyższe uznanie. Zwłaszcza dobór tkanin, co wcale nie było proste, gdyż biało-czarny materiał ikonograficzny należało przedtem wnikliwie przeanalizować i właściwie zinterpretować, posługując się zdobytą wiedzą.
|
Dziękując wszystkim uczestnikom konkursu za ich trud, życzymy im wielu sukcesów w tej niezwykle wymagającej dziedzinie, jaką jest projektowanie mody, oraz w cierpliwym rozwijaniu osobowości twórczej na miarę patronki tego konkursu.
|
|
|