|
|
Modrzejewska |
|
|
|
Beatrycze
Barbara Szewczyk |
Najbardziej spektakularna zachowana suknia znajduje się w Muzeum Teatralnym w
Warszawie. Kostium do roli Beatrycze z komedii Szekspira „Wiele hałasu o nic” trafił do
Polski w podobny sposób, jak omawiany wcześniej strój Rozalindy. Przesłana przez
Marylkę Pattison w latach 60. XX wieku w paczce razem ze zwykłymi ubraniami, była
rozpruta przed wysłaniem, a potem na powrót zszyta w Polsce. Niestety nie przetrwała do
naszych czasów ani jedna fotografia Heleny Modrzejewskiej w tym kostiumie. Wiemy
tylko, że to kostium był używany przez aktorkę w latach 1887 - 1892. Strój uszyty został z
jedwabnego żakardu w kwiaty. Spódnica spodnia i przód stanika pokrywa wielkich
rozmiarów koronka wenecka bardzo misternie wykonana z wszytymi w nią maleńkimi
perełkami. Szyję okala stojący ażurowy kołnierz. Z ogromnych bufiastych rękawów zwisają
tasiemki zakończone metalowymi skuwkami a'la Maria Medici.
|
|
Najprawdopodobniej były one zawiązywane w kokardki, tak, jak w modzie XVII wieku.
Świadczy o tym specyficzne wszycie tasiemek. Te na górze ułożone są prawą stroną do
oglądającego, te na dole lewą. Gdy dolną tasiemkę uniesie się do góry, by przewiązać ją z
górną, odkryje się przed nami jej prawa strona.
|
|
Jak większość sztuk Szekspira i ta osadzona jest we współczesnych mu czasach,
czyli na przełomie XVI i XVII w. Suknia nawiązuje do tych czasów kształtem rękawów i
kołnierza. Również stożkowata spódnica rozcięta z przodu w taki sposób, że ukazuje
materiał spódnicy spodniej nawiązuje do mody tego okresu. Jednak krój sukni wyraźnie
pochodzi z lat 90. XIX wieku, a wtedy właśnie bardzo modne były wielkie, bufiaste rękawy i
stożkowa prosta spódnica. Zatem wbrew pozorom suknia końca XIX wieku wcale nie
odbiegała bardzo wyglądem od szesnastowiecznej. Od historycznego pierwowzoru
całkowicie odbiega jednak tkanina i kolorystyka sukni. W epoce baroku, do której
nawiązuje suknia obowiązywały nasycone barwy, ewentualnie biel i czerń, a także ciężkie
złote i srebrne hafty. Pastelowa stonowana kolorystyka sukni Modrzejewskiej, podobnie
jak wzór z realistycznie oddanych gałązek kwiatowych są już charakterystyczne dla sztuki
secesyjnej.
|
|
|
|
|